onsdag den 13. marts 2013

Oz the Great and Powerful


Titel: Oz the Great and Powerful
Instruktør: Sam Raimi
Udgivelsesår: 2013
Varighed: 130 min.
Genre: Familiefilm/Eventyr

Filmen handler om manden Oz, der arbejder i et omrejsende cirkus som magiker. Hans magi er selvfølgelig baseret på snyd og illusion, men da han, efter at have fløjet i luftballon ind i en tornado, lander i det mystiske kongerige Oz, må han, hvis han vil være konge i landet, leve op til profetien om "Den store troldmand Oz, der redder kongeriget fra den skøre heks". Han overbeviser folk om, at han er troldmanden, de har ventet på, men finder hurtigt ud af, at han har rodet sig ud i en farlig situation. Han må hurtigt lære at kende forskel på god og ond, og vælge hvem han vil kæmpe for. I sidste ende kan hans Illusioner og simpel kemi alligevel ende som stor magi, og redde kongeriget. Han hjælpes af det gode folk i landet, en flyvende abe, en lille porcelæns dukke og en god og smuk heks han hurtigt bliver forelsket i.


Det store eventyr bag om filmen "The Wizard of Oz" fra 1939, er endelig i biograferne efter lang ventetid! Jeg synes idéen om at skabe baggrundshistorien for den dejlige film fra '39, er utroligt fed, men jeg må desværre sige, at jeg blev en anelse skuffet. Jeg havde utroligt høje forventninger, og må også indrømme at jeg blev utroligt imponeret over de visuelle effekter. Selve historien var også god nok, men efter min mening manglede der bare et eller andet gennem hele filmen, som om den var lidt tom og kedelig. Situationerne fløj forbi uden ordenlig forklaring og efterlod en forvirret og små irriteret. Skuespillerne var dygtige, der var virkelige søde og gennemførte karakterer med, og de visuelle effekter var fabelagtige, men hvis man forventer en premie-film, er det ikke denne film man skal se.


★ ★ ★  


xoxo Helena

6 kommentarer:

  1. Jeg overvejer stærkt at se den, nok mest fordi jeg er helt vild med Michelle Williams! Er slutningen fin, eller er den forvirrende? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk synes jeg at den var meget fin, selvom den sluttede lidt brat. Men sød og klassisk slutning :) Michelle Williams er super smuk i den!

      Slet
  2. Har overvejet at se den!
    Super skøn blog du har (:
    Kunne du tænke dig at følges?

    Knus Michelle <3
    http://giveyourdaycolors.blogspot.dk/

    SvarSlet
  3. Guuud, hvor lyder den spændende! Tusinde tak for anbefalingen. Rigtigt lækker med lidt inspiration. :) Kig gerne forbi hos mig - måske vi kunne følges?

    - Line
    http://line-walking-on-a-thin-line.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da så lidt!:) Jeg kigger forbi og er altid med på at følges!:)

      Slet